Recommended Post Slide Out For Blogger

Ελα και εσύ στην παρέα του Ola-e-tipota!Κάνε like εδώ

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

0 25% καπέλο στις τιμές

 25% καπέλο στις τιμές

Οι εκπτώσεις των βιομηχανιών στα σούπερ μάρκετ δεν φτάνουν στους καταναλωτές, ενώ προκαλούν το παράδοξο οι τιμές χονδρικής να είναι υψηλότερες από τις τιμές λιανικής

Επιχείρηση «καθαρές τιμές» στα ράφια των σούπερ μάρκετ ξεκινά το υπουργείο Ανάπτυξης. Είναι «φουσκωμένες» κατά 25% λόγω των παροχών που ζητούν οι αλυσίδες του λιανικού εμπορίου από τις βιομηχανίες και τις προμηθευτικές επιχειρήσεις.

Μάλιστα η πρόσφατη εισαγγελική έρευνα για τις τιμές στο ρύζι επικεντρώνει το θέμα στις εκπτώσεις και στις άλλες παροχές της βιομηχανίας προς το λιανεμπόριο. Μάλιστα τα περιθώρια κέρδους τεσσάρων αλυσίδων κυμαίνονται από 37% έως 50%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα είχε αποκαλύψει το «Εθνος» στις 10 Μαρτίου, όταν ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Σωκράτης Ξυνίδης, απαντώντας σε ερώτηση του, Μανώλη Μπεντενιώτη, έκανε γνωστό ότι θα έστελνε την υπόθεση των υπερβολικών κερδών στο ρύζι στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ιωάννη Τέντε και στον πρόεδρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού Δημήτρη Κυριτσάκη.

Πριν από περίπου δύο χρόνια η τότε υπουργός Ανάπτυξης Λούκα Κατσέλη με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου Στέφανο Κομνηνό είχαν επιδιώξει να φέρουν το θέμα στο προσκήνιο με νομοθετικές προθέσεις, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.

Στρέβλωση
Πώς όμως έχει δημιουργηθεί αυτή η στρεβλή κατάσταση στην αγορά; Πώς φουσκώνουν οι τιμές; Πότε ξεκίνησε η ιστορία των υπερβολικών παροχών της βιομηχανίας προς τα σούπερ μάρκετ; Πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης αλλά και παράγοντες της αγοράς τοποθετούν χρονικά τη διόγκωση των τιμών στη δεκαετία του 1990.

Τότε μπήκε στην ελληνική αγορά ο πολυεθνικός κολοσσός του λιανεμπορίου (σούπερ μάρκετ) Promodes. Είχε συνεργαστεί με τα Continent. Για να κερδίσει μερίδια εφάρμοσε μία επιθετική εκπτωτική πρακτική απέναντι στις βιομηχανίες τροφίμων και στους προμηθευτές.

Πώς εκδηλωνόταν αυτή; Μία προμηθευτική επιχείρηση, μία βιομηχανία προσέφερε τιμή χονδρικής 100 μονάδες στην αλυσίδα και έκπτωση 10 μονάδες, προκειμένου το προϊόν της να πάρει την καλύτερη θέση.

Η πολυεθνική με δεδομένη την ισχύ της, ζητούσε κι άλλες πέντε μονάδες έκπτωση, λέγοντας στον προμηθευτή πως σε διαφορετική περίπτωση το προϊόν δεν θα έμπαινε στα καταστήματά της. Ο προμηθευτής υπέκυπτε. Και για να μην αναγκαστεί να δώσει τέτοια μεγάλη έκπτωση και σε άλλα σούπερ μάρκετ, ζητούσε τα ποσοστά της έκπτωσης να δίνονται με πιστωτικά σημειώματα, ώστε να εμφανίζει ενιαία τιμή χονδρικής, δηλαδή τις 100 μονάδες.

Τον επόμενο χρόνο, επειδή η βιομηχανία ήξερε ότι πάλι ότι η Promodes με τα Continent θα ζητούσαν μεγάλες παροχές ανέβαζε την τιμή χονδρικής στις 110 μονάδες. Αλλά το σούπερ μάρκετ απαιτούσε ακόμη μεγαλύτερη έκπτωση. Ομως, το «παιχνίδι» της πολυεθνικής είχε πια διαρρεύσει. Ηταν η δεκαετία που τα σούπερ μάρκετ ξεφύτρωναν παντού. Και ζητούσαν και αυτά υψηλές εκπτώσεις από τις βιομηχανίες. Εκείνες για να καλύψουν τη «χασούρα» ανέβαζαν όλο και πιο πολύ την τιμή χονδρικής.

Το αποτέλεσμα ήταν με το πέρασμα των χρόνων να διαμορφώνεται το εξής παράλογο: Οι τιμές χονδρικής να είναι υψηλότερες των τιμών λιανικής, και μάλιστα χωρίς μεγάλη απόκλιση.

Οι προμηθευτικές επιχειρήσεις, για να γλιτώσουν τις υψηλές παροχές, χρησιμοποιούσαν τους τιμοκαταλόγους χονδρικής που ήταν υποχρεωμένες να υποβάλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης. Υποστήριζαν ότι είναι εγκεκριμένοι. Και έτσι αυτή η στρεβλή κατάσταση συνεχίζεται και τώρα βολεύοντας και τους προμηθευτές αλλά και τους λιανέμπορους.

Οι τιμές φούσκωναν και παραμένουν σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα, ενώ ο ανταγωνισμός δεν λειτουργεί επί των τιμών χονδρικής αλλά επί των παροχών με αποτέλεσμα ο κατανα- λωτής να πληρώνει με «καπέλο» τα προϊόντα.

Από το υπουργείο Ανάπτυξης
Δύο φρένα στην κερδοσκοπία

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Ξυνίδης, σε συνεργασία με τον γενικό γραμματέα Εμπορίου Στέφανο Κομνηνό, ανοίγει ξανά το θέμα των «φουσκωμένων» τιμών χονδρικής.

Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης αναζητεί τρόπους για το «ξεφούσκωμα» των τιμών χονδρικής, με τρόπο ώστε να μην αποτελέσει ευθεία παρέμβαση στη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς.

Ο ένας «δρόμος» που θα ακολουθήσει το υπουργείο είναι η κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής τιμοκαταλόγων χονδρικής στις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.
Αδιέξοδο
Με τον τρόπο αυτό αποδεσμεύει τις βιομηχανίες και τις λοιπές προμηθευτικές επιχειρήσεις, ώστε να πάνε με «καθαρές» τιμές και να διαπραγματευτούν με το λιανικό εμπόριο επί των τιμών χονδρικής και όχι των εκπτώσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με αυτό το στρεβλό σύστημα διαμόρφωσης των τιμών σε αρκετά δύσκολη θέση έχουν βρεθεί οι μικρομεσαίοι λιανέμποροι.

Δεν έχουν τη δυνατότητα να διαπραγματευτούν μεγάλες παροχές, με αποτέλεσμα να διαμορφώνουν στα ράφια τους υψηλές τιμές λιανικής.

Ο δεύτερος τρόπος είναι η περίπτωση με το ρύζι. Οπου οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης θα στέλνουν στον εισαγγελέα τέτοιες υποθέσεις.
Ετσι θα επιδιώξει να ασκήσει πίεση ώστε να περιοριστεί το παράλογο των εκπτώσεων και των λοιπών υψηλών παροχών.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
ckolonas@pegasus.gr
Share

BloggerTT

Ενημερώσου με ενα Like

Αρχειοθήκη ιστολογίου

i

Θα μεταφερθείτε στη νέα σελίδα σε

Δευτερόλεπτα
 

Ola-i-tipota Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates